Friday, April 6, 2012

kelas pertama

indah.
perasaan indah di wajahmu
seolah sedang bawa aku terbang
tinggi,
laju,
dan jauh.

resah.
perasaan resah di jantungku
seolah memaksa degupan kencang
berlari,
laju,
dan rusuh.

harapan ini pesawat yang
sepertinya sedang bawa kita
ke landasan mendarat yang sama
ke daerah jiwa yang sama
ke arah mimpi-mimpi yang pernah kubilang padamu; percuma.

tapi kita terbang dengan kelas yang beda.

apakah kau tahu pundak ini telah sedia
menadah pilu yang bertakung dimatamu?

apakah kau tahu mata ini selalu berjaga
menyelinapi rahasia yang tersimpan pada manis senyummu?

kita saling kenal--sepertinya dekat tapi jauh.
kita sering ketemu--sepertinya berbicara tapi bisu.

lalu
perasaan itu tertunda
bagai penerbangan yang dicemburui rusuhan cuaca

hingga segalanya reda
bila aku katakan,

"aku mahu terbang dengan kelas pertama"

dan
kau ujarkan tanya padaku
"mahu ke mana?"

aku diam bagai dipaku
bila kelip-kelip papan destinasi itu, kesemuanya tertera namamu.



tentang kau dan dia yang sedang berkongsi destinasi yang sama, tapi merasa jauh dan beda lalu takut untuk menyatakan rasa hati. biar perasaan yang akhirnya bersuara sendiri.
pentas Pasar Buku BOCO 5. silakan, video di sini.

31 comments:

  1. baca dlm hati.. bila dah smp di hujung bait terakhir.. aku senyum manis sorang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pastikan bait terakhir tak terus bunuh rasa kau.hehe

      terima kasih Ecah sbb selalu sokong aku.

      Delete
    2. terima kasih jugak sbb selalu buat aku senyum sorang dan perasan sorang..hahaha

      Delete
  2. Replies
    1. perasaan yang indah kn? =)
      terima kasih.

      Delete
  3. baru semalam dpt kan telegram di akar sh.alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih byk ya! selamat menghadam semua mimpi2 sy dlm naskhah itu.

      Delete
  4. Replies
    1. kalau dua2 punya hati yang sama. takkan jadi susah kn..

      Delete
  5. declaration yg indah.
    tahniah bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pn mungkin punya rasa yang sama dgn aku.hehe terima kasih.

      Delete
  6. tekan replay video seribu kali. buat semua rasa bahagia. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. whoah! terima kasih lebih dr seribu kali!

      moga terus2 senyum ya =)

      Delete
  7. 1st time snggh cnie..then,aku jatuh cinta!!!!
    nice word,byk kali ulang tgk video..hihiihi
    rasa berada diawangan...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh terima kasih.
      harap kamu terus di awangan =)

      Delete
  8. dan tengok video pn makin) tersenyum sorang2 :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. mgkn terkena pd hidup kamu. terus senyum ya! =)

      terima kasih.

      Delete
  9. Ini kelas pertama dengan tempat duduk luar biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tempat duduk biasa saja, tapi cuma impiannya saja dirasakan pd kelas pertama.

      terima kasih.

      Delete
  10. dalam banyak-banyak puisi kau..ni paling best.

    tak habis-habis aku bca ulang kali..haha

    ReplyDelete